Kto tak pięknie gra (Ave Maria)
Dzisiaj w ramach naszego muzycznego cyklu zapraszam do
sprawdzenia w praktyce tego o czym mówiłam do tej pory w zakresie elementów
dzieła muzycznego. Omówiłam na razie trzy: melodykę, rytmikę i harmonikę.
Zapraszam najpierw do wysłuchania utworu, który wszyscy
doskonale znają, ale w tej wersji pojawił się bardzo niedawno na stronie naszej
Łódzkiej Filharmonii. Został nagrany przez rodzimych muzyków, w czasie
pandemii, na scenie FŁ. Zanim zaczniecie czytać dalej po prostu posłuchajcie:
Teraz troszeczkę „rozbierzemy” ten utwór na czynniki pierwsze.
Melodyka- mamy tutaj dwie warstwy głosowe- jedna
to głos solo, druga to akompaniament.
Głos solowy jest utrzymany w klimacie kantylenowym, czyli
nostalgicznym, czyli po prostu podana jest nam ładna melodia. Akompaniament
natmoiast utrzymany jest w melodyce figuracyjnej (dominują pasaże), falującej
(linia melodyczna idzie najpierw w górę, potem w dół).
Rytmika- znów robimy zdecydowany podział w
poszczególnych głosach. Solowy jest w rytmice ustalonej (istnieje podział
metryczny), ale zmiennej- nie ma jakichś regularnych powtórzeń. W przeciwieństwie
do linii rytmicznej akompaniamentu, który ma charakter zdecydowanie ostinatowy
(regularnie powtarzający się), ustalony (także mamy wyraźny podział metryczny),
okresowa-motoryczna (nadaje utworowi pewnej motoryki, można inaczej powiedzieć
napędu).
Harmonika- zdecydowanie tonalna, utrzymana w doskonale nam znanym systemie dur-moll.
Harmonika- zdecydowanie tonalna, utrzymana w doskonale nam znanym systemie dur-moll.
Czy umieliście zauważyć te wszystkie elementy?
W kolejnym odcinku dodam następne :)
Komentarze
Prześlij komentarz