Kto tak pięknie gra (Ave Maria)


Dzisiaj w ramach naszego muzycznego cyklu zapraszam do sprawdzenia w praktyce tego o czym mówiłam do tej pory w zakresie elementów dzieła muzycznego. Omówiłam na razie trzy: melodykę, rytmikę i harmonikę.
Zapraszam najpierw do wysłuchania utworu, który wszyscy doskonale znają, ale w tej wersji pojawił się bardzo niedawno na stronie naszej Łódzkiej Filharmonii. Został nagrany przez rodzimych muzyków, w czasie pandemii, na scenie FŁ. Zanim zaczniecie czytać dalej po prostu posłuchajcie:




Teraz troszeczkę „rozbierzemy” ten utwór  na czynniki pierwsze.
Melodyka- mamy tutaj dwie warstwy głosowe- jedna to głos solo, druga to akompaniament.
Głos solowy jest utrzymany w klimacie kantylenowym, czyli nostalgicznym, czyli po prostu podana jest nam ładna melodia. Akompaniament natmoiast utrzymany jest w melodyce figuracyjnej (dominują pasaże), falującej (linia melodyczna idzie najpierw w górę, potem w dół).
Rytmika- znów robimy zdecydowany podział w poszczególnych głosach. Solowy jest w rytmice ustalonej (istnieje podział metryczny), ale zmiennej- nie ma jakichś regularnych powtórzeń. W przeciwieństwie do linii rytmicznej akompaniamentu, który ma charakter zdecydowanie ostinatowy (regularnie powtarzający się), ustalony (także mamy wyraźny podział metryczny), okresowa-motoryczna (nadaje utworowi pewnej motoryki, można inaczej powiedzieć napędu).
Harmonika- zdecydowanie tonalna, utrzymana w doskonale nam znanym systemie dur-moll.

Czy umieliście zauważyć te wszystkie elementy?
W kolejnym odcinku dodam następne :)

Komentarze