Kto tak pięknie gra (chór, chór kameralny)
„Chór – zespół muzyczny składający się z wokalistów wykonujący utwór jedno- lub wielogłosowy, a cappella bądź z akompaniamentem. Najczęściej prowadzony przez dyrygenta lub chórmistrza (kierownika chóru)”.
W zasadzie wystarczyłaby taka definicja, bo jak wygląda i jak śpiewa chór wszyscy doskonale wiedzą, zwłaszcza Ci, którzy dotychczas regularnie odwiedzali nasz dom kultury. Pytanie tylko- czy wiemy wszystko o chórze?
„Śpiewać każdy może”- idąc za tym cytatem klasyka, śmiem stwierdzić, że chór jest najmilszym i chyba najchętniej odwiedzanym miejscem zwłaszcza dla amatorów
Śpiewając w grupie łatwiej „utrzymać się” w melodii, łatwiej „zamaskować” fałsze, można się troszkę ukryć. Jednak każdy, kto choć troszkę śpiewa wie, że trzeba włożyć bardzo dużo pracy, by ten niedoskonały zespół zabrzmiał naprawdę dobrze. W naszej pracy mamy do czynienia najczęściej z chórami jednogłosowymi i równocześnie amatorskimi. No właśnie, jakie mamy rodzaje chórów? Jakie głosy tam śpiewają? Ile ich jest? Co to znaczy duży chór? Spróbuję choć troszkę naświetlić temat.
„Śpiewać każdy może”- idąc za tym cytatem klasyka, śmiem stwierdzić, że chór jest najmilszym i chyba najchętniej odwiedzanym miejscem zwłaszcza dla amatorów
Klasyczny chór mieszany jest podzielony na 4 głosy − dwa żeńskie (sopran i alt) i dwa męskie (tenor i bas). Mogą one mieć pojedyncze partie do zaśpiewania, a mogą mieć kilka partii (np. 2 soprany i 2 alty). Najczęstsze ustawienie na scenie, to takie, że kobiety stoją z przodu, za nimi mężczyźni. Po lewej stronie (patrząc od strony widowni) ustawiają się wyższe głosy: soprany, za nimi tenory, a po prawej niższe czyli alty i basy. Dyrygent oczywiście przed nimi.
Chóry można dzielić pod wieloma względami.
• ze względu na płeć i/lub wiek
-chóry jednorodne (żeńskie, męskie lub dziecięce- głównie chłopięce)
-chóry mieszane
• ze względu na płeć i/lub wiek
-chóry jednorodne (żeńskie, męskie lub dziecięce- głównie chłopięce)
-chóry mieszane
• ze względu na liczbę głosów
-chór jednogłosowy (wszyscy śpiewają tę samą melodię)
-chór dwugłosowy żeński – sopran i alt
-chór dwugłosowy męski – tenor i bas
-chór trzygłosowy żeński – gł. pierwszy (wyższy) sopran, drugi sopran i alt
-chór trzygłosowy mieszany – gł. sopran, alt i tenor lub bas
-chór czterogłosowy żeński – gł. pierwszy sopran, drugi sopran, pierwszy alt i drugi alt
-chór czterogłosowy męski – gł. pierwszy tenor, drugi tenor, pierwszy bas, drugi bas
-chór czterogłosowy mieszany – gł. sopran, alt, tenor i bas.
-chór jednogłosowy (wszyscy śpiewają tę samą melodię)
-chór dwugłosowy żeński – sopran i alt
-chór dwugłosowy męski – tenor i bas
-chór trzygłosowy żeński – gł. pierwszy (wyższy) sopran, drugi sopran i alt
-chór trzygłosowy mieszany – gł. sopran, alt i tenor lub bas
-chór czterogłosowy żeński – gł. pierwszy sopran, drugi sopran, pierwszy alt i drugi alt
-chór czterogłosowy męski – gł. pierwszy tenor, drugi tenor, pierwszy bas, drugi bas
-chór czterogłosowy mieszany – gł. sopran, alt, tenor i bas.
• ze względu na mecenasa
-chóry profesjonalne (chór operowy, chór operetkowy, chór filharmonii)
-chóry amatorskie(np. chór przedszkolny, chór szkolny, chór akademicki, chór kościelny itp.)
-chóry profesjonalne (chór operowy, chór operetkowy, chór filharmonii)
-chóry amatorskie(np. chór przedszkolny, chór szkolny, chór akademicki, chór kościelny itp.)
Skoro mamy już ustalone jakie mamy chóry, to zapraszam do obejrzenia filmu o chyba najbardziej znanym chórze w naszym mieście- o chórze Filharmonii łódzkiej.
Czym się różni chór kameralny od dużego, klasycznego chóru? W zasadzie głównie rozmiarem
ale nie znalazłam nigdzie wyraźnego określenia jaka ilość osób decyduje o tym gdzie kończy się kameralność chóru, a zaczyna pełnorozmiarowość. Natomiast jest jedna cecha, która zawsze pojawia się w chórach kameralnych- są wyłącznie wokalne, bez towarzyszących im instrumentów.
Zapraszam do posłuchania pięknego wykonania utworu „What a wonderful world” przez Bielski Chór Kameralny:
Komentarze
Prześlij komentarz